Często w swojej pracy spotykamy się z sytuacjami, gdy ktoś storzył sobie projekt logo przy użyciu jakiegoś kreatora online, ale dla zaoszczędzenia pieniędzy i uniknięcia opłaty dla portalu, w którym to logo zostało stworzone, wykonuje jedynie zrzut ekranu finalnego efektu z zamiarem przekazania go jakiejś agencji w celu późniejszego odtworzenia. Opłata kilkudziesięciu lub kilkuset dolarów odstrasza takie osoby od legalnego nabycia wzoru, a chęć oszczędności bywa większa niż zdrowy rozsądek.
O ile osoba, która “wyklikała” sobie logo znajdzie firmę, która później odtworzy jej ten projekt nie znając całej historii jego powstania, o tyle nie uzyska nigdy praw autorskich do projektu, gdyż te mogą być przekazane jedynie przez autora do stworzonego osobiście dzieła (projektu). Legalizacja projektu tą drogą nie jest prawnie możliwa, a agencja reklamowa, która ewentualnie przystanie na taki układ ryzykuje odpowiedzialnością karną, gdyż bierze na siebie część odpowiedzialności. Tak więc osoba, która próbuje usankcjonować pozyskany w ten sposób projekt, dopuszcza się kradzieży wartości intelektualniej, która podlega odpowiedzialności karnej.
Do plusów wykonania logo w kreatorze online można zaliczyć głównie czas oraz cenę (mimo że bywa niewygórowana i tak niektórych odstrasza). Obiektywnie jednak patrząc, cena takiego projektu logo jest niska. Co jednak się za tym kryje? Otóż elementy graficzne dostępne w danym kreatorze nie są elementami unikalnymi przeznaczonymi do pojedynczej odsprzedaży, mogą z nich korzystać setki, a nawet tysiące osób na całym świecie. Wybierając tą drogę tworzenia logo nie możemy się dziwić, że w niedalekiej przyszłości spotkamy identyczny element graficzny w logo innej firmy, tylko z inną nazwą. Nie jest to z pewnością droga do budownia unikalnej marki z własnym, niepowtarzalnym przekazem. Również zastrzeżenie praw autorskich do takiego znaku zwykle okazuje się niemożliwe w praktyce.
Projekt logo tworzony na podstawie indywidualnego zamówienia gwarantuje unikalność, gdyż jego elementy są kreowana w oparciu o określone wytyczne zamawiającego. Kreacja symbolu graficznego, kroju liternictwa, układu oraz kolorystyki to elementy, które łącznie tworzą niepowtarzalny efekt w postaci zindywidualizowanego logo. Agencja reklamowa bądź studio graficzne, które wykonało taki projekt, może przekazć klientowi pełne prawa autorskie do dzieła, które mogą być podstawą do późniejszego zastrzeżenia takiego znaku.
Przeczytaj również:
Jak stworzyć skuteczną stronę internetową – Strony internetowe Białystok